Veronika Rutten: “ZO ZET JIJ JEZELF VOORTAAN OP NUMMER 1”!

 

Zit het zorgen je in de genen? Ben jij die vriend of vriendin waar de ander steevast op kan rekenen? Zorg jij graag voor anderen en merk je dat jijzelf vaak op de laatste plaats komt?                                                      “Of je nu ziek was of herstellende bent van een andere vervelende situatie, er schuilt altijd een verborgen boodschap, een te leren les in.” las ik laatst. Woorden die bleven hangen.

Jezelf op nr 1 zetten. Het lijkt eenvoudig. Voor velen is het een dagelijkse struggle.

Wat maakt het zo moeilijk om jezelf op nummer 1 te zetten? In voorbereiding van deze blog, liet Veronika deze vraag in haar netwerk circuleren. “Met een kind sta je nooit meer op één.”, klonk het. Een antwoord dat nazinderde. “Is dat echt zo?”, vroeg ze zich af.

Onszelf wegcijferen; het sluipt zo gemakkelijk in ons dagelijks leven. En het gekke is, dat het pas opvalt, als de zaken even wat minder lopen. Als alles zijn gangetje gaat zonder te veel onvoorziene omstandigheden, staan we hier zelden bij stil. Maar als je herstellende bent van een moeilijke periode in je leven, dan is er wel ‘werk aan de winkel’.

 Op weg naar herstel gaat het erom oude patronen te verbreken

en te luisteren naar de roep van verandering.

 

Even reflecteren

Jezelf op nummer 1 plaatsen is een bewustwordingsproces. Deze vragen zetten je al aardig op weg om een volgende stap te zetten: Welk gedrag heb ik in de loop der jaren ontwikkeld? Heb ik mij helemaal aangepast aan de omgeving? Heb ik mijn grenzen wel aangegeven? Ken ik mijn grenzen überhaupt? Durf ik nee te zeggen? Welke geloofsovertuigingen heb ik? Wat vind IK leuk?

Je ziet, bij al de punten gaat het om jou: Houd jij van jezelf? Vind jij jezelf het belangrijkste? Of ben je afhankelijk van andermans goedkeuring? Jezelf op NR 1 zetten is het belangrijkste, een prioriteit! Zeg tegen jezelf voor de spiegel, en kijk jezelf diep in je ogen:

“Ik houd van mezelf, vanaf nu zet ik mijzelf op nummer 1!”

Ik kan hier echt over mee praten, want ik was een kampioen in aanpassen en geloof me, er verandert echt een hoop, als je dit door hebt en van jezelf begint te houden.

Geen hocus pocus maar focus!

Probeer zelf deze vijf tips uit & ervaar wat het met je doet. Jezelf op nr 1 zetten, start met focus. Let’s go!

  1. Begin met niets moet, alles mag! Morgen is er weer een dag. Hulp vragen is niet erg. Iemand mag ook nee zeggen. Je krijgt vast liever een volmondige ja, dan dat iemand ja zegt en nee bedoelt.
  2. Doe zelf dingen onvoorwaardelijk, dat wil zeggen: geef onvoorwaardelijk, verwacht daarbij niets terug. Hiermee voorkom je veel teleurstelling en je zult veel meer onverwachte dingen ontvangen.
  3. Wees dankbaar voor alle hulp, voor alle mensen om je heen, dankbaar dat je nu de tijd hebt om aan jezelf te werken, dankbaar dat je er nog bent en dat je zo ver bent gekomen. Dankbaarheid geeft zoveel rust en het creëert weer nieuwe dingen waarvoor jij dankbaar kunt zijn.
  4. Durf zelf ook nee te zeggen. Het is een van de belangrijkste oorzaken waardoor mensen in de problemen komen met zichzelf. Je denkt dat de ander je afwijst als je nee zegt. Het tegendeel is echter waar. Als je altijd over je eigen grenzen gaat en op alles ja zegt, raak jij uitgeput. En dit niet alleen. De verwachtingen van anderen worden steeds hoger, en jij bezwijkt onder de druk.
  5. Praat nooit negatief over jezelf, in termen als: “Dat kan ik niet.”, “Ik heb nooit geluk.” “Dat overkomt MIJ altijd.”, “Ik ben niet voor het geluk geboren.”, “Altijd ik.” Met deze negatieve zelfpraat kom je alleen maar in een slachtofferrol terecht, en dat is nu net wat je wilt voorkomen.

Ik denk dat hier genoeg redenen zijn om van jezelf een prioriteit te maken. Begin er vandaag nog aan… en je krijgt een heel ander leven. Iedere stap is er een in de goede richting. Dit is een stap naar beter herstel.

Nu is de beurt aan jou. HOE ga jij om met deze situatie? Laat het mij weten. Of misschien heb jij nog een aanvulling? Ik ben heel benieuwd naar je verhaal. Deel het in de comments hieronder. 

 

Meer over Veronika Rutten en haar mooie missie vind je in de CHANGERS-Gids. Veronika is ook auteur van een boek vol met tips en oefeningen en gratis werkboek dat je kan downloaden. Speciale actie voor CHANGERS deze maand: Geef iemand dit boek cadeau en je ontvangt er een 2de boek gratis bij. Veronika geeft graag, zo bijvoorbeeld gratis 30 dagen inspiratietips. Ook kan je een gratis intakegesprek aanvragen.

 

Author: Gina De Groote

Bezielster en coördinatrice van het platform met community We are the CHANGE. Hoofdredactrice en uitgever van het vroegere CHANGE think positive. Auteur van het boek My CHANGE.

Commentaren