Christine Wittoeck’s tips om digitale overprikkeling te verminderen

Christine Wittoeck geeft tips om het brein te ontzien, tegen digitale stress mogelijks veroorzaakt door digitale overprikkeling.

Of je nu thuiswerkt of op kantoor, je werkplek is vaak een bron van overprikkeling. Een deel van die overprikkeling wordt veroorzaakt door omgevingsgeluiden zoals printers, babbelende collega’s of thuis je andere gezinsleden die hun uiterste best doen om schoolwerk of opdrachten uit te voeren. Ook visuele overprikkeling kan aanleiding geven tot mentale onrust: te veel mensen in je buurt die actief zijn, te veel verschillende dingen in je gezichtsveld

Daarbovenop komt dan nog eens de digitale overprikkeling. je beeldscherm flitst van het ene naar het andere programma. Je applicaties tonen onderaan rode bolletjes met aantal ongelezen e-mails of berichten schuiven naar welbelieven een stukje tekst rechts in je beeld voor je neus. De verleiding tot afleiding van je smartphone die om aandacht roept.

Weg focus!

Gefocust werken kan dan gewoonweg niet. De combinatie van al die prikkels gaat ervoor zorgen dat we inefficiënt met informatie omgaan en we ons brein de tijd niet geven om alles (letterlijk) op een rijtje te zetten. Onze creativiteit wordt gefnuikt, we worden moe, prikkelbaar (!), lastig… We komen thuis en hebben het gevoel vanalles te hebben gedaan, maar niks hebben bereikt… en vooral.. we zijn echt moe.

Al te vaak wordt er naar de “buitenkant” verwezen, door comments als:
  • “Ik krijg te veel email toegestuurd”
  • “Mijn collega’s spreken te luid aan de telefoon”
  • “Mijn man zit thuis mee aan de keuken tafel”
  • “Ik kan niet apart zitten”
  • “Ik heb te veel online meetings”

Toch durf ik te stellen om kritisch te kijken naar onszelf en de vraag te stellen… “wat kan ik hier aan veranderen”? Ik ben er zeker van dat je het een en het ander zal kunnen doen.

Ook de niet digitale context speelt een rol

Bewust digitaal op je werkplek is niet alleen een digitale aangelegenheid, maar ook jouw niet digitale context moet mee bespeeld worden.
Hier volgen enkel praktische tips waarmee jij jouw (digitale) overprikkeling op je werkplek kan terug schroeven. Ik weet het, niet alle tips kan je misschien toepassen, toch nodig ik je uit om creatief te denken… misschien is er toch een optie om ze toe te passen…

 

Christine’s CHANGE- tips voor digitale ontprikkeling
  1. Scheiding werk/privé. Op kantoor is dat natuurlijk iets makkelijker, je bent fysiek gescheiden van je thuis omgeving. Toch, die persoonlijke gsm die binnen handbereik ligt doet de toch al dunne lijn tussen werk en privé compleet vervagen. Ook het feit dat we zeer makkelijk onze privé social media en chat kunnen aanspreken zorgen voor onstabiliteit in onze work/life balans. Tracht ook thuis je brein erop in te stellen dat “die” plek werk is en alle andere plekken niet.
  2. Beperk meldingen van applicaties. Zet je notificaties van nieuwe e-mails uit. Stel jezelf de vraag: Moet ik absoluut onmiddellijk, instant, direct , binnen de second weten dat er “een” e-mail is binnengekomen? Of is het ook ok dat ik binnen een half uurtje of een uur mijn inbox check en ze dan met alle focus en aandacht verwerk? Dit geldt ook voor andere applicaties: Teams, Chat, LinkedIn, Facebook, … Kies bewust wat echt jouw onmiddellijke aandacht mag krijgen en pas de instellingen van meldingen in je applicaties aan (telefoon én PC)!
  3. Clean desk. Jawel, zowel op kantoor als thuis, zorg voor een clean desk. Dat wil zeggen, dat je op je werkplek alleen die dingen binnen handbereik hebt die nodig zijn voor de taak waar je mee bezig bent. Super belangrijk ook in de context van online meetings: zorg dat alle afleiding weg is, leg je gsm uit het zicht, je papieren van je vorige taak berg je weg en … op je scherm sluit je ALLE applicaties die niets te maken hebben met de call..Jawel ook je email applicatie!
  4. Kies het juiste communicatiemiddel. Vooral voor 1 op 1 – communicatie is het belangrijk om niet te snel naar een video call te grijpen. Beperk het aantal online sessies. Doe een telefoongesprek en profiteer ervan om de beentjes te strekken. Met deze flowchart kan je alvast een eerste keuze maken naar het juiste communicatie middel.
  5. Las digitale rust in. Neem een break ZONDER je gsm, ga lunchen zonder scherm, en weg van je werkplek. Geef jouw lichaam en geest de volmacht om alleen maar met voeding bezig te zijn!

Méér over  Christine Wittoeck vind je in de CHANGERS-Gids

Author: Gina De Groote

Bezielster en coördinatrice van het platform met community We are the CHANGE. Hoofdredactrice en uitgever van het vroegere CHANGE think positive. Auteur van het boek My CHANGE.

Commentaren